Onegdaj wino było li tylko produktem konsumpcyjnym.
Dzisiaj stało się dobrem i wytworem kultury.
Kultury wina.
Ilekroć kupujemy butelkę wina,
wraz z nią nabywamy terroir,
wyobrażenia i wizje winiarza,
jego pracę i know how.

FILOZOFIA KULTURY WINA

Historia wina jest nierozłącznie związana z dziejami ludzkości.

Wino – owoc winorośli i pracy człowieka, nie jest zwykłym dobrem konsumpcyjnym. Towarzysząc człowiekowi od tysiącleci, czerpie zarówno z sacrum, jak i z profanum. Jest wartością cywilizacji i kryterium jakości życia. Stanowi dobro kultury. Jest czynnikiem życia społecznego.

(oficjalny komunikat delegacji francuskiej na obrady Komisji Europejskiej, 1990 r.)

Pasja poznania wiedzy o kulturze wina jest diametralnie różna od dążenia do posiadania wiedzy o winie postrzeganym jako płyn do konsumpcji. Znakomita większość konsumentów wina, a także praktycznie wszyscy komentatorzy winiarscy w świecie, koncentrują się na tym, co jest w kieliszku. Opisują oni w sposób mniej lub bardziej profesjonalny wygląd wina, jego aromaty czy bukiet, a także smaki, które w nim
odnajdują. Jest to, na pewno, metoda ze wszech miar słuszna, ale jednak nie biorąca w ogóle pod uwagę zjawisk zachodzących na zewnątrz kieliszka.

KULTURA WINA POSTRZEGA SWÓJ ŚWIAT NA ZEWNĄTRZ KIELISZKA, A NIE W JEGO ŚRODKU
Ta sfera tyczy zarówno tematów ogólnych, jak np.: korki do butelek (wąchać czy nie wąchać ?), odpowiednie kieliszki, czym jest degustacja win, rola dębu w winiarstwie, przechowywanie win, inwestowanie w wina, intrygujące apelacje, tajemnice win słodkich i szampana, w jaki sposób najlepiej nauczać zrozumienia wina i jego kultury, i wiele innych, podobnych w swoim wyrazie i równie ciekawych.

Wydaje się jednak, iż tematy, stojące już na pograniczu filozofii, czy też rozumienia sztuk pięknych, są bardziej intrygujące. Możemy zastanawiać się tutaj nad takimi dylematami jak:: wino a kobiecość, winna latorośl jako odzwierciedlenie znoju życia ludzkiego, wielkie wina zwracające człowiekowi nie tylko jego wielką pracę, ale w równym stopniu, także ducha terroir, kultura wina a kultura muzyki, architektura winiarska, slow life/slow food/slow wines – nowa filozofia życia, uniformizacja smaków (wina Coca-Cola) - groźne zjawisko wśród społeczeństw supermarketowych, wino a mistyka, wino w malarstwie, żeby wymienić tylko kilka najbardziej reprezentatywnych.
Aksjomatami wiedzy o kulturze wina są:

1. Każda osoba postrzega wina w podobny sposób
2. Samo wino nie ma żadnego znaczenia
3. „Wino” to produkt gastronomiczny, przeznaczony do konsumpcji
4. „Kultura wina” postrzega wino w kategoriach sztuk pięknych
5. Wszystko zaczęło się w basenie Morza Śródziemnego